Thailandferie 2024

Dansk: blå

Deutsch: rot

Her finder i alt om vores tur til Thailand. Nogle tanker inden vi tog afsted især i forhold til planlægning når man rejser med små børn, steder man skal se og nemme løsninger, så vi får det bedste ud af 30 dages Thailandferie.

Hier findet ihr alles über unsere Thailand ferien. Ein paar Gedanken im Bezug aufs Reisen mit Kindern, Orte die wir besuchen wollen und einfache Lösungen fürs Reisen mit Kindern, damit wir das beste aus 30 Tagen Thailand herausholen können.

Rejsedatoer: 15. januar 2024 - 15. februar 2024

Børns alder: C på 3 1/2 år og J på 6 måneder

Rejserute: København - Bangkok - Phuket - Koh Jum - Koh Lanta - Koh Ngai - Krabi - Bangkok - København

Vores overvejelser inden ferien:

-pakke let

-korte rejsedage

-god blanding mellem afslapning, afveksling og kultur

-meget kort tid i storbyerne

Unsere Überlegungen bevor es losging:

-so wenig packen wie möglich

-kurze Reisetage

-gute Mischung aus Entspannung, Abwechslung und Kultur

-kurze Aufenthalte in den Großstädten

1. Rejse:

Vi flyver om natten fra KBH til BKK og ankommer så på grund af tidsforskellen sent eftermiddag i Bangkok. Vi har læst meget om at det er bedst at flyve om natten, da børnene mest sandsynligvis sover meget under flyveturen (og det gjorde de - begge to !! Kan klart anbefales 👍)

Vi har ikke lyst til at skulle være i storbyen med jetlag og under tilvænning til klimaet. Derfor fandt vi et fly videre til Phuket, som går ca. 4 timer efter ankomst, så vi kan nå at få vores bagage, gå igennem immigration og tjekke ind til næste fly. Alt under 4 timer føltes lidt for meget som et "gamble", skulle der være langt kø eller vores fly lander forsinket (eller begge dele).

Vi kiggede både til Krabi og Phuket og endte med det fly, der passede bedst tidsmæssigt. Jeg synes det var et helvede at sætte sig ind i resorts og steder at bo i både Bangkok og Phuket, for der er bare alt for meget at vælge imellem, så jeg indskrænkede mulighederne benhård ift. præferencer (filter), pris og bedømmelser ind på bookingssiderne og valgte derefter det, der føltes som det bedste match for os.

1. Reise:

Wir fliegen nachts von Kopenhagen bis Bangkok, da die Wahrscheinlichkeit das beide Kinder den Größten teil des Fluges schlafen dann höher ist (und beide haben super gut geschlafen - können wir empfehlen 👍).

Da wir keine Lust darauf haben mit Jetlag in der Großstadt zu sein und uns an das neue Klima gewöhnen zu müssen, haben wir direkt einen Flug weiter zum Bestimmungsort gefunden. Wir fliegen 4 Stunden nach Landung in Bangkok weiter nach Phuket. Die Zeitspanne sollte dann passen, trotz Visumcheck, Gepäck abholen und Einchecken zum Inlandsflug.

2. Steder, vi skal besøge:

Vi ankommer i PHUKET sent om aftenen efter en rigtig lang rejsedag. Derfor har vi booket et Resort med morgenmad og nok underholdning på stedet (pool etc.), fordi vi ikke regner med at skulle alt muligt på dag 1 udover lige at lande i det hele ;-)

Efter to overnatninger skal vi videre til den mest øde ø, af de steder, vi skal se: KOH JUM.

Her skal vi bare komme ned i fart og nyde ferien i et lille bungalow-resort lige ved en smuk strand.

Efter en uge skal vi videre til KOH LANTA, stedet vi havde læst meget godt om på forskellige rejseblogs. Her får man oplevelsen af Thailand på en meget børnevenlig ø, hvor der også er en del andre familier med små børn. Det synes vi er dejligt for vores børn, især den 3-årige og meget sociale pige vi rejser med.

Her bor vi 3 forskellige steder, sådan at vi får set nogle forskellige strande og steder på øen. Alt ned til vandet, noget med pool, andet uden. Alt med morgenmad og mulighed for spisning på stedets restaurant. KOH LANTA er en ø der har meget at byde på. Øde strande, strande med flere resorts, roligt byliv, madlavningskurser, thailands natur. Så her bliver vores rejses "midtpunkt", hvor vi skal være lidt over 2 uger og kun skal flytte os ganske lidt rundt imellem stederne. Hvorfor vi ikke bare valgte et sted? Vi vil gerne prøve lidt forskelligt alligevel, bo nogle forskellige steder og på forskellige strande. Det skal være afslappet, men behøver ikke blive kedeligt.

[Vi vil undgå lange rejsedage og bookede derfor den sidste uge et nyt sted, der samtidig ligger på vej til Krabi Airport. Herfra skal vi flyve tilbage til Bangkok. Efter at have kigget på en del øer omkring Phuket - bl.a Phi Phi, som vi synes var for turistet og proppet og Koh Yao Yai, hvor vi synes overnatning var for dyrt- endte vi med at tage den sidste uge på kysten ned ved KRABI og den kendte "AO NANG beach".

Efter mere end 3 uger på øerne har vi lyst til at prøve Thailand et lidt mere civiliseret sted, med restauranter, strandbarer, klipper. Her bor vi et sted tæt på stranden, men for os selv. Stedet havde fantastiske anbefalinger og så bookede jeg på en mavefornemmelse. Herfra er det nemt at komme til Krabi lufthavn.]

-> vi endte med at tage på endnu en øget ø, nemlig Koh Ngai. Vi elskede det første sted Koh Jum og havde lyst til afslutte ferien på samme måde.

Fra Krabi skal vi til BANGKOK. Her har vi to halve dage og en hel dag. Det er nok storbyferietid for os når vi samtidig har to små børn med på turen. Planen er at suge alt Thailands kultur til os på "speed time", templer, night markets, overfyldte gader og billarm. Så er vi nok helt klar til at komme hjem igen efter 30 dage i Thailand :-)

2. Orte, die wir besuchen:

Wir kommen spät abends nach einem langen Reisetag in PHUKET an. Deshalb haben wir dort ein Resort gebucht, das alles anbietet. Verpflegung und Unterhaltung für alle. Wir rechnen damit, das wir an unserem ersten Tag mit Jetlag nicht sonderlich viel erleben müssen und erstmal dort ankommen wollen.

Nach zwei Übernachtungen gehts weiter zu unserem ersten richtigen Aufenthaltsort, die autentische und ruhige Insel KOH JUM. Hier wollen wir richtig entspannen und in Thailand ankommen. Wir wohnen direkt an einem schönen idyllischen Strand in einem kleinen und einfachen Bungalowresort.

Eine Woche später gehts weiter nach KOH LANTA, unserem Hauptreiseziel. Wir haben viel gutes über die Insel auf verschiedenen Familie-reiseblogs gefunden. Hier erlebt man Thailand auf einer kinderfreundlichen Insel, wo viele, besonders skandinavische Familien Urlaub machen. Das schätzen wir besonders, damit unsere 3 jährige, soziale C ein paar Spielfreunde finden kann.

Hier wohnen wir an 3 verschiedenen Orten, so dass wir verschiedene Orte und Strandabschnitte der Insel kennen lernen. Alles direkt am Meer, manchen mit, manches ohne Pool. Alles mit Frühstück und der Möglichkeit vor Ort Essen zu können.

KOH LANTA ist eine Insel, die viel zu bieten hat. Verschiedene Strände, manche verlassen, manche mit mehreren Resorts nebeneinander, ruhige Städte, belebtere Orte, Kochkurse, thailändische Natur. Hier sind wir insgesamt ca. 2 Wochen, aufgeteilt zwischen 3 verschiedenen Orten. Warum wir uns auf der Insel so oft umkvartieren? Wir möchten verschiedene Orte sehen, verschiedene Strände und auch wenn wir auf Entspannung pur aus sind, muss es ja nicht langweilig werden.

[Wir wollen lange Reisetage umgehen und haben deshalb den letzten Ort, auf dem Weg von Koh Lanta nach Krabi Airport gebucht. Von Krabi gehts zurück nach Bangkok. Wonach wir uns einiges angeschaut haben, zB Phi Phi (fanden wir zu turistisch) und Koh Yao Yai (zu teuer), haben wir uns für die Festlandküste bei KRABI entschieden am bekannten AO NANG Beach.

Nach 3 Wochen auf Inseln wollten wir mal einen etwas mehr bewohnten und besuchten Teil von Thailand sehen, mit vielen Restaurants, Strandbaren, Turisten und Klippen. Hier wohnen wir in einem Haus ganz für uns alleine, 5-min vom Strand. Das war eine Bauchentscheidung, weil der Ort richtig gute Empfehlungen hatte. Von hier aus kommen wir unter ner halben Stunde zum Flughafen, wo wir 3 Tage vor Abreise nach Dänemark wieder nach Bangkok zurück fliegen.]

-> im Endeffekt sind wir auf noch eine "einsame Insel" Koh Ngai. Unserer erster Ort Koh Jum war so klasse, das wir unsere Ferien genauso entspannt und schön beenden wollten.

In BANGKOK sind wir zwei halbe und einen ganzen Tag. Das ist genug Großstadtflair, wenn man mit zwei so kleinen Kids unterwegs ist. Der Plan ist in Kurzzeit all die Thailändische Kultur aufzusaugen, die Bangkok zu bieten hat: Night markets, Tempels, überfüllte Straßen und Autolärm. Dann sind wir total bereit wieder nach Hause zu kommen :-)

3. Pakke:

Alle vores ting skal passe i: En stor rejserygsæk (65l) og en mediumstor kuffert.

I rygsækken skal alt vores tøj kunne være i. I kufferten skal alle "ting" være i som vi har brug for. Kosmetiktasken, svømmeting, grød, bleer osv.

Udover det tager vi bæreselen til J og klapvognen til C med. På den måde har vi styr på dem begge to når vi er på tur. Og skal de sove på samme tid, så kan J sove i selen, imens C sover i klapvognen med liggefunktion.

Derudover fungerer klapvognen som seng til J i løbet af dagen, når vi fx er på stranden eller ved poolen. Vi har J's Najell-lift med, som er et trygt og velkendt sted for ham, og hvor han både sover i om natten i vores seng, og om dagen i klapvognen.

3. Packen:

All unsere Sachen müssen in einen großen Reiserucksack (65 L) und einen mittelgroßen Koffer passen.

Im Rucksack tragen wir all unsere Kleidung. Im Koffer kommen alle "Sachen", zb Kosmetik, Schwimmsachen etc.

Darüber hinaus nehmen wir einen Buggy mit Liegefunktion mit und eine Trage. Wenn wir alle gleichzeitig unterwegs sind, ist J in der Trage und C im Buggy, so dass wir beide in den Großstädten im "Griff" haben.

Der Buggy ist zudem auch J's Schlafplatz über den Tag, wenn wir am Strand oder Pool sind.

4. Lidt praktisk omkring overnatningssteder:

Forplejning:

Vi lagde vægt på, at vi fandt tilbud med inkluderet morgenmad, fordi vi gerne vil have den mest afslappede start på dagen og ikke skal sørge for noget selv.

Desuden har alle steder et tilknyttet restaurant, hvor man har mulighed for at spise alle de dage, man ikke har lyst til at bevæge sig for langt på eventyr.

Værelser:

Vi har booket en dobbeltseng og en enkeltseng, nogle gange var det ikke muligt at få den kombi, men så tilbyder de fleste steder alligevel at få en enkeltseng i værelset for lidt ekstragebyr, hvis der er plads.

Vores mindste sover alligevel ind i vores seng ind i Najell-liften, da jeg ammer om natten. Men de steder hvor det var gratis, har vi valgt en babyseng til.

De fleste steder har vi valgt bungalows lige ud til Thailands flotte strande, men også steder, der har en pool. Det er bare dejligt med børn at have mulighed for at skifte lidt imellem strand og pool-hygge - begge dele kan noget særligt og afveksling er godt med børn.

4. Praktisches bzgl. Übernachtungsorte:

Verpflegung:

Für uns war es wichtig überall Frühstück zu haben. Wir möchten gerne einen so entspannten Start in den Tag wie möglich haben und nicht selber daran denken müssen "was, wie oder wo" wir was zu essen bekommen.

Alle Orte haben auch ein Restaurant entweder direkt vor Ort oder direkt nebenan. An all den Tagen, wo man keine Lust aus dem Abendessen einen kleinen Trip zu machen, haben wir immer die Möglichkeit einfach vor Ort zu essen.

Zimmer:

Wir haben ein Doppelbett und ein Einzelbett gebucht, wo es möglich war. An manchen Orten haben wir ein Doppelbettzimmer gebucht und ein ekstra Bett für eine Extragebühr angefragt.

Der kleine J stillt nachts noch und schläft in seinem tragbaren Babynest neben mir im Bett. An den Orten, wo man ein Babybett ohne Aufpreis buchen konnte, haben wir das dennoch angefragt.

Die meisten Orte haben wir Bungalows direkt am Wasser gebucht und -dort wo es möglich war- auch einen Pool gibt. Mit Kindern ist Abwechslung einfach Gold wert und beides bietet gute Unterhaltung. Wo der Strand und Sand gut zum spielen und rumlaufen ist, kann man im Pool besser plantschen und schwimmen üben.

5. Vacciner:

J er dækket ind med de almindelige vacciner babyer får v. 3- og 5-måneders undersøgelsen hos egen læge. Samtidig ammer jeg stadig og dermed får han på den ene side han mine antistoffer og er godt sæt, og på den anden side bliver han ikke udsat for thailands mad og de infektion, det kan medføre, endnu.

C  er også dækket ind af de almindelige børnevacciner. Samtidig har hun fået Hepatitis A og B hos egen læge, som vi bestilte tid til og selv betalte for. A'eren er vigtigst til Thailandsferie, men vi synes det var fint nok at give begge i en sprøjte, så er det overstået til fremtidige ferier.

De vokse har fået Hepatitis A og B og en stivkrampevaccine.

Ellers anbefales det at kigge på Statens Serum Instituts vaccineanbefalinger til rejser: her.

6. Sol- og Mygbeskyttelse:

Især babyhud skal passes på og derfor har vi besluttet at tage allergivenlig og svanemærkegodkendt solcreme med i faktor 50 til den lille. Det bliver fx. fra Derma eller apoteket. Alle steder kunne vi læse os frem til at det er svært at få ordentlig solcreme i Thailand og dyrt at købe også. Os voksne går lidt mere på kompromis med det, så vi ikke skal slæbe kilovis solcreme med til en hel måneds ferie ;-)

I forhold til myg har vi noget meget tyndt tøj med til børnene, som dækker arme og ben. Myg er kun slemme i aftentimerne mod solnedgang (eller hvis I har booket ophold i den vilde natur i nationalparkerne). I de timer har vi tænkt os at tage det lange tøj på børnene og ellers bruge noget mygspray. Vil man ikke bruge alt for kemisk myggespray, kan citronella anbefales. Det er uden kemi og kan købes i Thailand.

6. Sonnen- und Mückenschutz:

Da wir auf die Kinder und insbesondere Babyhaut gut aufpassen wollen, nehmen wir allergiefreundliche Sonnencreme aus Dänemark mit. Die Produkte sind einfach besser und billiger und wir wollen in Thailand nicht groß auf die Suche nach guten Produkten gehen. Wir Erwachsenen sehen das etwas entspannter und nehmen Sonnencreme die wir dort finden um nicht allzu viel mit zu schleppen.

Mücken sind nur zur Dämmerung besonders schlimm. Da hilft dann Mückenspray oder sich in Bewegung halten. Für die Kinder benutzen wir kinderfreundliches Mückenspray. In Thailand kann man überall Citronella kaufen. Das ist ein Spray ohne Chemie.